Forum
Losowe zdjęcie
DJK Kramarzyny
Pomerania
Wygląd strony

(2 skórki)
Strona główna forum
   Historia
     krótka historia ms "Bronisław"

| Od najstarszych Poprzedni wątek | Następny wątek | Koniec
Nadawca Wątek
Bernadeta
wysłane dnia: 6.2.2009 23:59
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany: 6.2.2009
z:
Wiadomości: 1
krótka historia ms "Bronisław"


Bronisław został zbudowany w 1943 r. jako holownik portowy (o parametrach . BRT, . NRT; 24,4(22,9 rej.)5,52,4 m; 1 SD6 DWK 6MU423, 390 KM, 1 śr, 10 w; 1 pokł.; z.). Budowniczym była norweska stocznia Kristiansand Mekaniska Verkstad w Kristiansand (w latach koniunktury w roku 1855 w tym mieście położonym ok. 200 km na południowy zachód od Oslo istniało 5 stoczni). Nie wiemy pod jaką nazwą ten holownik był używany do końca II w.św. przez Niemców, ale po zakończeniu wojny jego pierwsza nazwa brzmiała Leon, gdy od 1946 r. był eksploatowany w taborze portowym przez Żeglugę Polską. Holownik Leon został przekazany w 1949 r. Marynarce Wojennej, gdzie był wykorzystywany, jako dozorowiec w 31 dywizjonie okrętów Wojsk Ochrony Pogranicza w Gdańsku pod nazwą taktyczną DP-86 (później służył także pod nazwą Tkacz). Ten dozorowiec pogranicza o stu tonowej wyporności był napędzany silnikiem firmy Deutsche Werke Kiel o mocy 286,6 kW (390 KM) pozwalającym rozwijać prędkość do 18,5 km/godz (10 węzłów). W 1964 r. Tkacz zakończył swoją służbę graniczną i 12 maja 1964 został przekazany Lidze Obrony Kraju, gdzie otrzymał nazwę Niedźwiedź. Taką też nazwę nosił jeszcze przez jakiś czas po przekazaniu do Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni, gdzie pływał jako holownik stoczniowy. Tutaj też przemianowano go na Bronisława, a w 1981 z holownika został przebudowany na statek wczasowo-hotelowy Stoczni im Komuny Paryskiej i przycumowany przy nabrzeżu ośrodka żeglarskiego Ligi Obrony Kraju w Jastarni. Ten hotelowiec od Stoczni im. Komuny Paryskiej w 1984 roku zakupił poznański okręg Ligi Morskiej i zacumował go w Sobieszowie z takm samym wczasowym przeznaczeniem. Od 1 sierpnia 1998 r. właścicielem Bronisława stał się Mariusz Gałęcki z Nowego Tomyśla, a od 29 kwietnia 2003 Bernadety Orłowskiej z Rumi. 1 listopada 2008 statek Bronisław został zatopiony przez nieznanych sprawców przy nabrzeżu portu w Jastarni przy pomocy kilkudziesięciu ton wody dostarczonej z Bosmanatu tego portu.
| Od najstarszych Poprzedni wątek | Następny wątek | Top

 
Wyróżnienia
Medal Stolema 2005   Open Directory Cool Site   Skra Ormuzdowa 2002